تحول در فولادسازی؛ حفظ محیط زیست و توسعه پایدار تنها در صنعت فولاد سبز امکان‌پذیر است

PHOTO-2023-01-24-13-55-55
دکتر خلیل سجاد؛ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های اتوماسیون صنعتی
 
 
 

تحول در فولادسازی؛

حفظ محیط زیست و توسعه پایدار تنها در صنعت فولاد سبز امکان پذیر است

تقابل بین صنعت و محیط زیست یکی از مهم­ترین چالش‌های دنیای امروز است. صنعت، با توسعه‌ی روزافزون و تولیدات بیشتر، به تخریب منابع طبیعی و آلودگی محیط زیست منجر می‌شود. از طرفی، حفاظت از محیط زیست نیز نیازمند کاهش تولیدات صنعتی و استفاده‌ی بهینه از منابع است.

اما واقعیت این است که صنعت و محیط زیست نمی‌توانند بدون همکاری و تعامل با یکدیگر برقراری روابط پایدار و بهتری داشته باشند.

صنعت باید به روش‌های نوین و پایدار تولید محصولات اقتصادی و بهینه منجر شود. از طرفی، حکومت‌ها نیز باید با ایجاد قوانین و مقررات محیطی سختگیرانه، صنعت را به رعایت استانداردهای حفاظت از محیط زیست ملزم کنند. لازمه‌ دوستی بین صنعت و محیط زیست، آگاهی و همکاری مردم و شرکت‌های صنعتی است.

همین موضوع بهانه‌­ای شد تا با آقای دکتر خلیل سجاد دانش­‌آموخته دکترای برق و عضو هیئت مدیره شرکت مهندسی بین­‌المللی فولادتکنیک با نزدیک به 30 سال سابقه فعالیت در این حوزه و رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌­های اتوماسیون صنعتی به گفتگو بنشینیم و در مورد تولید فولاد سبز به عنوان یکی از نیازهای جدی زندگی بشر مدرن مصاحبه کنیم. آنچه در ادامه می­‌خوانید حاصل این گفت و شنید است.

مفهوم فولاد سبز چیست و آیا اصلاً این موضوع امکان­‌پذیر است؟ در این خصوص یک پارادوکسی وجود دارد … چون صنعت فولاد یک مصرف‌­کننده منابع طبیعی و تولیدکننده آلاینده‌­ها شناخته می‌­شود. چرا که در چرخه تولید خود به مصرف مقدار زیادی آب نیاز دارد. از طرفی یکی از بزرگ­ترین صنایع در انتشار دی‌­اکسیدکربن و گازهای گلخانه­‌ای به شمار می‌­رود.

تاریخچه فولاد به شکل امروزی به چند قرن پیش باز می­‌گردد که استفاده از روش کوره بلند متداول شد و امروزه نیز چیزی حدود 70 درصد تولیدات فولاد جهان با همین روش تولید می­‌شود. در این روش به ازای تولید هر تن فولاد، حدود دو تن دی‌­اکسیدکربن تولید می‌­شود. در صنعت فولاد آلودگی دو دسته است؛ آلودگی ناشی از مشتقات، نیترات‌ها و سولفات‌ها و … که در سطح جغرافیای محدود و منطقه منتشر می‌­شود و انتشار گازهای گلخانه‌ای که کل اکوسیستم کره زمین را تحت تأثیر قرار می‌­دهد و در نهایت بحث گرمایش و تغییر آب و هوا را به دنبال دارد که به صورت مستقیم روی زندگی ما تأثیر می­‌گذارد.

در ایران هم اکنون بیش از سی میلیون تن فولاد تولید می‌­شود که کمترین نتیجه‌ی محیط زیستی آن، تولید بیش از 50 میلیون تن دی‌اکسیدکربن است. اما در حوزه مصرف آب در صنعت فولاد، تبلیغات منفی، بیش از اندازه است و واقعیت چیز دیگری است. بیشترین میزان مصرف آب در ایران در حوزه کشاورزی است و مصرف آب در صنعت فولاد، کمتر از یک درصد کل مصرف آب در کشور است. بنابراین مصرف آب در صنعت فولاد به آن شکلی که عنوان می­‌شود نیست.

اما منظور از فولاد سبز چیست؟ باید گفت در تولید فولاد یکی از بخش‌­های آلاینده ناشی از سوختن کک در کوره بلند و ریفورمینگ CH4 در ریفورمر و سپس احیاء گندله در ستون احیاءست که به صورت مستقیم دی‌­اکسیدکربن تولید می‌­کند.

اما تولیدکنندگان فولاد سبز در تلاش هستند که این میزان از آلایندگی دی‌­اکسیدکربن کم شود. به این منظور، یکی از روش‌های رایج، استفاده از مسیر احیای مستقیم با انجام تغییراتی بر روی آن است، به گونه‌ای که به جای استفاده از گاز احیای CO، از گاز H2 استفاده می‌­شود و این گاز در نتیجه‌ی احیای سنگ آهن، در کوره به بخار آب تبدیل می‌­شود و میزان آلایندگی به صفر نزدیک می­‌شود.

اما تولید هیدروژن اگر درست برنامه‌­ریزی و اقدام نشود می­‌تواند خودش به یک چالش تبدیل شود. روش رایج در تولید هیدروژن، استفاده از الکترولایزر آب است، در این وضعیت به برق زیادی برای جدا کردن اکسیژن و هیدروژن از یک دیگر نیاز است. اگر انرژی برق مورد نیاز برای این جداسازی از سوخت فسیلی تأمین شود دوباره همان چرخه آلاینده انرژی فسیلی به تولید دی‌­اکسیدکربن تکرار می­‌شود اما در روش فولاد سبز از پنل‌­های خورشیدی یا نیروی باد برای تولید برق الکتریکی سبز استفاده می­‌شود که هیچ آلودگی زیست محیطی نداشته و کاملاً پاک و سبز است.

اهمیت تولید فولاد سبز در چیست؟

سال­‌ها از توجه به انرژی‌­های پاک و خورشیدی و تجدیدپذیر می­‌گذرد و در حال حاضر هزینه­‌های مربوط به تولید چنین انرژی کاهش یافته به نحوی که قیمت پنل‌­های خورشیدی نسبت به 5 سال گذشته به یک چهارم رسیده است. بحث الکترولایزر هم بسیار مورد توجه قرار گرفته چرا که با تولید فولاد به این روش، نه تنها میزان آلایندگی بسیار کاهش می‌­یابد بلکه قیمت محصول نهایی نیز به میزان چشم‌گیری کاهش می‌­یابد. از سال 2023 قوانینی در حوزه حفاظت از محیط زیست اجرایی شد که تولیدکنندگان دی‌اکسیدکربن، باید جرایم نقدی بپردازند و این جریمه­‌ها که مبالغ آن کم هم نیست تولیدکنندگان را به سمت تولید فولاد سبز سوق می‌­دهد به نحوی که در چند سال آینده شاید اصلاً تولید فولاد به این شکل سنتی فعلی صرفه اقتصادی نداشته باشد.

ما در قرنی زندگی می­‌کنیم که تغییرات اقلیمی و آب و هوایی یکی از مهم­‌ترین چالش‌­های پیش روی انسان است مسلماً هرگونه اقدامی در جهت بهبود انتشار گازهای گلخانه‌­ای بر کیفیت زندگی انسان و آینده زمین­ تأثیرگذار خواهد بود. از این منظر در ایران تا چه اندازه به انرژی‌­های تجدیدپذیر توجه شده است؟

سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام داده و چندین قانون در این خصوص در فرم‌­های گوناگون پیشنهاد نموده که یکی از آن موارد خرید برق به مدت بیست سال، از تولیدکننده انرژی برق پاک است که با توجه به قیمت ارز و تورم سالانه این مبلغ، افزایش نیز میافت که این قانون در نوع خود بسیار جذاب و کاربردی بود و رفته‌­رفته سرمایه‌­گذاری در این زمینه افزایش یافت چرا که بحث تورم و افزایش قیمت ارز در این طرح، دیده شده و در این پروسه به تدریج، قوانین جدیدی به منظور جذب سرمایه‌گذار بیشتر، وضع شد. به عنوان مثال، فروش برق در یکی از این قوانین بصورت ارزی و با نرخ هر کیلووات ساعت 7 سنت در نظر گرفته شد.

یکی از جدیدترین و بهترین این قوانین در راستای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، ماده 16 قانون جهش تولید دانش‌بنیان است که بر اساس آن، کلیه صنایع با دیماند بیشتر از یک مگاوات موظفند در سال اول، معادل یک درصد از انرژی الکتریکی مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند و این میزان در پایان سال پنجم حداقل به پنج درصد برسد. این قانون همه صنایع کشور را موظف کرده که معادل درصدی از انرژیی که مصرف می­‌کنند را از راه احداث نیروگاه تجدیدپذیر تأمین کنند و یا، از بورس انرژی تأمین و در غیر این صورت جریمه‌ی سنگینی پرداخت کنند.

هزینه‌ی خرید از بورس انرژی به گونه‌ای افزایش یافته است که در تاریخ 20 خرداد 1403، قیمت هر کیلووات ساعت برق در بورس انرژی، به نرخ عجیب 7100 تومان معامله شده است و در این شرایط، روش سوم یعنی پرداخت جریمه که همواره از هزینه‌ی بورس انرژی بیشتر است، به میزانی باورنکردنی، به صنایع خسارت خواهد زد.

بر همین اساس و به منظور کاهش هزینه‌های تولید بسیاری از صنایع با استناد به همین ماده 16 در حال ساخت نیروگاه هستند و اگر در بحث فرهنگ‌­سازی نیز اقداماتی انجام شود بی­‌شک، بسیاری از صنایع و واحدهای تجاری به سمت و سوی تولید انرژی پاک حرکت خواهند کرد.

قوانینی نیز برای دستگاه‌­های اجرایی در بحث انرژی‌­های تجدیدپذیر وضع شده که متأسفانه جدی گرفته نشده و تاکنون به صورتی واقعی، اجرایی نشده است.

با توجه به اینکه توسعه‌ی صنعت در تقابل با محیط زیست است برای دوستی این دو بخش مهم و حیاتی در بحث انرژی چه اقداماتی می­‌توان انجام داد؟

یکی از مثال‌های خوبی که می‌­توان به آن اشاره کرد شرکت نیپون استیل ژاپن است، که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان است. این شرکت، از سال‌های پیش به سمت کاهش مصرف سوخت‌­های فسیلی و کم کردن آلاینده‌­های پایدار حاصل از تولید حرکت کرده است. این مجموعه صنعتی بیش از 90 درصد انرژی مصرفی‌­اش را بازیافت می‌­کند که یک شاخص بسیار بزرگ در صنعت فولاد است بخشی از انرژی این شرکت از انرژی‌­های پاک تأمین می‌­شود و بخش دیگری از آن حاصل بازیافت انرژی است که در فرایند تولید استفاده می­‌شود و دوباره به چرخه باز می‌­گردد.

در بحث انرژی‌­های پاک و کاهش مصرف انرژی‌­های آلاینده موضوع دیگری که در سال‌­های اخیر به صورت ویژه به آن توجه شده شهرهای هوشمند است. لطفاً بفرمایید چطور می‌­توان این موضوع را در جامعه شهری محقق کرد؟

یکی از بزرگ­ترین مشکلاتی که بشر شهرنشین با آن روبه‌­رو است مسأله آلایندگی حمل و نقل و مصارف خانگی و تجاری ست. از مباحثی که برای عبور از این چالش می‌­توان مطرح کرد بهینه‌­سازی مصرف انرژی در ساختمان‌­ها و حمل و نقل است. در ایران به دلیل کم بودن قیمت حامل‌­های انرژی مصرف فزاینده‌­ای داریم. شدت انرژی بحثی جدی ست. ما به راحتی مصرف می‌­کنیم و الگوهای مصرف‌مان درست نیست.

ما با حجم ترافیک فزاینده­‌ای در سطح کلان شهرها مواجه هستیم چرا که زیرساخت مناسبی در زمینه‌ی حمل و نقل عمومی وجود ندارد. هنوز فرهنگ استفاده از خودروهای برقی، جایگاه­‌های سوخت­‌گیری ویژه این خودروها و … فراهم نیست و در بخش ساختمان نیز ساختمان­‌های هوشمند با مصرف انرژی سبز آن­گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است. اما به زودی به آن مرحله می­رسیم که دولت­ها موظف خواهند بود بابت آلایندگی ، خسارت­های زیست محیطی بپردازند.

در شهر هوشمند، ناوگان شهری در یک بستر یکپارچه‌ی اطلاعاتی قرار گرفته که مسئله‌ی ترافیک شهری به بهترین روش کنترل می‌گردد.

در شهر هوشمند، اطلاعات انرژی مصرفی خانه‌ها در یک بستر یکپارچه اطلاعاتی قرار گرفته که در نتیجه‌ی آن به بهترین روش می‌توان مصارف خانگی را کنترل نمود.

بهینه‌­سازی مصرف انرژی از آنجایی اهمیت می­‌یابد که منابع موجود در زمین برای ساکنان آن محدود و رو به پایان است از این رو تلاش در جهت ارائه راه‌­حل در جهت هوشمندسازی ساختمان راهگشا خواهد بود. به نظر شما تا چه اندازه باید این موضوع را در ساختمان‌­سازی و شهرسازی جدی گرفت؟

کم کردن مصارف انرژی باعث کم کردن آلایندگی­‌های محیطی می‌­شود و یکی از عناصر اولیه پیاده‌سازی یک ساختار هوشمند مدیریت انرژی الکتریکی شهری و توسعه‌ی شهر هوشمند، استفاده از کنتورهای هوشمند برق است که متاسفانه علی رغم شعارهای فراوان و پس از 15 سال، تاکنون به صورتی جدی پیاده‌سازی آن در سطح ملی انجام نشده است.

در صورتی که دست روی دست گذاشته شود و کماکان، انرژی رایگان در اختیار مردم قرار گیرد، شدت انرژی روزبه‌روز بیشتر و در نتیجه، حتی اگر منابع انرژی نامحدود باشد که نیست، آلودگی‌های محیط زیستی به حدی خواهد رسید که امکان ادامه‌ی حیات وجود نخواهد داشت. پس راهی باقی نمانده است، جز افزایش بسیار زیاد قیمت انرژی و به موازات آن، راه‌های افزایش بهره‌وری که مهم‌ترین آن از مسیر هوشمندسازی می‌گذرد.

آیا فولاد سبز در کشورهای دیگر دنیا با استقبال روبه‌رو شده و کدام کشورها از این روش استفاده می‌­کنند؟

در این خصوص اتفاقات خوبی در حال شکل‌­گیری است. تا چند سال پیش تصور این بود که به لحاظ قیمت تمام شده، تولید فولاد سبز، امکان پذیر نیست. اما کاهش شدید قیمت پنل‌های خورشیدی و افزایش هزینه‌های محیط زیستی ناشی از آلاینده‌ها و افزایش شدید خسارت انتشار کربن و نیز کاهش قیمت تولید هیدروژن، وضعیت امروز تولید فولاد سبز را کاملا دگرگون کرده است.

اکنون پرداخت خسارت انتشار کربن، تنها به یک واحد صنعتی ختم نمی‌شود، بلکه کل زنجیره‌ی تولید یک محصول را در بر می‌گیرد. به بیان دیگر ممکن است، یک واحد صنعتی از بالاترین استانداردهای محیط زیستی برخوردار باشد، اما مواد اولیه‌ی مورد نیاز آن در اثر تولید در یک خط تولید با آلایندگی بالا تولید شده باشد، در این‌صورت آن واحد صنعتی پیشرفته نیز باید سهم قابل توجهی از انتشار کربن را به عنوان خسارت پرداخت کند.

با چنین روندی‌ست که هم‌اکنون یک واحد احیاء مستقیم کاملاْ هیدروژنی با انتشار کربن صفر در سوئد در حال ساخت است که در سال 2026 به بهره‌برداری می‌رسد و از هم‌اکنون کل تولید چند سال آن واحد پیش فروش شده است.   

به عنوان نکته پایانی بفرمایید نقش و اهمیت بکارگیری اتوماسیون صنعتی، هوشمندسازی و تحول دیجیتال در تولید فولاد سبز که فاقد آلایندگی محیطی است چگونه است؟

فولاد سبز، تنها استفاده از انرژی سبز نیست بلکه کاهش میزان مصرف انرژی و حداکثر استفاده از انرژی‌های تلف شده در فرایند نیز هست و پیش نیاز کاهش مصارف و بازیافت انرژی جز از طریق جمع٬آوری داده در یک سیستم اتوماسیون صنعتی و تحلیل داده‌ها در یک سیستم هوشمند، امکان‌پذیر نیست.

بنابراین اتوماسیون صنعتی، هوشمندسازی و تحول دیجیتال، بخشی جدایی‌ناپذیر و تأثیرگذار در مسیر تولید فولاد سبز است.

یک پیغام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد